Στο πλαίσιο των Δράσεων Ενεργού Πολίτη και του Σχεδίου Δράσης «Τα εν σχολείω και …εν δήμω», οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β΄ Γυμνασίου υλοποίησαν δράση με τίτλο «Νερό: Πηγή Ζωής, Ευθύνη Όλων».

Στόχος της δράσης ήταν η ευαισθητοποίηση της σχολικής και της ευρύτερης τοπικής κοινότητας σχετικά με την αξία του νερού, τους κινδύνους που απειλούν τους υδάτινους πόρους καθώς και τους τρόπους εξοικονόμησης νερού στην καθημερινότητά μας.

Η δράση ξεκίνησε με ενημερωτικές συζητήσεις στην τάξη, όπου οι μαθητές/τριες διερεύνησαν τη σημασία του νερού για τη ζωή, τις πολλαπλές του χρήσεις και τα ποσοστά διαθέσιμου πόσιμου νερού στον πλανήτη. Εντυπωσιακό στοιχείο αποτέλεσε το γεγονός ότι μόλις 0,02% του νερού στη φύση είναι κατάλληλο για ανθρώπινη κατανάλωση.

Ακολούθησε παρουσίαση για τις αιτίες σπατάλης και ρύπανσης του νερού, όπως η υπερβολική χρήση στο σπίτι, οι ακατάλληλες γεωργικές πρακτικές, τα βιομηχανικά απόβλητα και η χρήση φυτοφαρμάκων. Οι μαθητές προβληματίστηκαν ιδιαίτερα με τις κοινωνικές διαστάσεις του προβλήματος, αφού περισσότεροι από 2,2 δισεκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως δεν έχουν πρόσβαση σε καθαρό πόσιμο νερό.

Μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες, οι μαθητές ανέλαβαν ενεργό ρόλο. Κατέγραψαν και έλεγξαν τις βρύσες του σχολείου για διαρροές και ανάρτησαν αφίσες υπενθύμισης με το σύνθημα: “Κλείσε τη βρύση!”. Δημιούργησαν αφίσες με στόχο την εξοικονόμηση του νερού, την προστασία του και την αντικατάσταση του πλαστικού μπουκαλιού και τις τοποθέτησαν σε κεντρικά σημεία στον χώρο του Σχολείου καθώς και στην Άσσηρο και την Κριθιά.









Έκαναν έρευνα με ερωτηματολόγιο που το απεύθυναν σε γονείς, κηδεμόνες και συμμαθητές/τριές τους, με σκοπό την καταγραφή των προσωπικών συνηθειών σχετικών με τη χρήση του νερού στο σπίτι και στην καθημερινότητα, τις τεχνολογικές λύσεις, την οικολογική συνείδηση, την περιβαλλοντική ευθύνη και την καταγραφή προτάσεων και σχολίων για την εξοικονόμηση του νερού και την καλύτερη διαχείρισή του. Τα αποτελέσματα των ερωτηματολογίων έδειξαν πως, ενώ υπάρχει βασική περιβαλλοντική συνείδηση, χρειάζεται περαιτέρω ενημέρωση και ενίσχυση πρακτικών εξοικονόμησης του νερού.




Η δράση παρουσιάστηκε στην τελική μεγάλη εκδήλωση του Σχολείου, όπου και προβλήθηκε ότι η ευθύνη για την προστασία του νερού είναι συλλογική και πως ο ρόλος των μαθητών/τριών ως ενεργών πολιτών είναι καθοριστικός για ένα βιώσιμο μέλλον. Με το σύνθημα «Το νερό δεν είναι δεδομένο – είναι πολύτιμο!!! Ας φροντίσουμε να το προστατέψουμε για το παρόν και το μέλλον», οι μαθητές και οι μαθήτριες έστειλαν ένα δυνατό μήνυμα ευθύνης και αλλαγής!
