Την Τετάρτη 04/05/2022, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ΄ τάξης του Σχολείου επισκέφτηκαν την πόλη του Βόλου.
Πιο συγκεκριμένα, στα πλαίσια των περιβαλλοντικών προγραμμάτων, που υλοποιούνται τη φετινή σχολική χρονιά στο Σχολείο, πραγματοποιήθηκε τριήμερη εκπαιδευτική επίσκεψη στον Βόλο. Με την ευκαιρία αυτής της επίσκεψης, οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν και άλλα μέρη πολιτιστικού ενδιαφέροντος.
Την 1η ημέρα της τριήμερης αυτής επίσκεψης, οι μαθητές, οι μαθήτριες καθώς και οι εκπαιδευτικοί-συνοδοί μετέβησαν από το Γυμνάσιο Ασσήρου στον Βόλο με λεωφορείο. Με την άφιξή τους στην πόλη επισκέφτηκαν τον Νεολιθικό Οικισμό του Διμηνίου. Ο Νεολιθικός οικισμός του Διμηνίου βρίσκεται πάνω σε χαμηλό λόφο, σε απόσταση 3 χλμ από τον Βόλο, στις βορειοδυτικές παρυφές του σημερινού χωριού Διμήνι. Εκεί ξεναγήθηκαν στα αρχιτεκτονικά λείψανα που εκτείνονται πάνω στον λόφο και μας δίνουν την εικόνα ενός οργανωμένου νεολιθικού οικισμού που παρουσιάζει ένα μοναδικό αρχιτεκτονικό στοιχείο: τους έξι λιθόκτιστους περιβόλους, που κατασκευάστηκαν γύρω από τον οικισμό κατά ζεύγη. Τα σπίτια βρίσκονται γύρω από την κεντρική αυλή ή στον χώρο που δημιουργείται ανάμεσα στα ζεύγη των περιβόλων, είναι μεγάλα και έχουν βοηθητικά παράπλευρα κτίσματα που αφήνουν ανάμεσα τους αστέγαστο χώρο για κοινόχρηστη αυλή.
Επίσης, οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν τον επιβλητικό θολωτό τάφο, την Τούμπα, που βρέθηκε στο Διμήνι στις αρχές του προηγούμενου αιώνα.
Στη συνέχεια, επισκέφτηκαν το Μουσείο Πλινθοκεραμοποιίας Νικολάου & Σπυρίδωνος Τσαλαπάτα στον Βόλο. Το Μουσείο στεγάζεται στο Εργοστάσιο Πλινθοκεραμοποιίας Ν. & Σ. Τσαλαπάτα στον Βόλο. Το Εργοστάσιο Πλινθοκεραμοποιίας Ν. & Σ. Τσαλαπάτα ιδρύθηκε το 1926. Η συνολική του έκταση ήταν 22.000 τ.μ. και η ισχύς του σε μηχανήματα έφθανε τους 300 ίππους. Ήταν σημαντική παραγωγική μονάδα, με πανελλαδική εμβέλεια. Κατά την περίοδο της ακμής του απασχολούσε 250 άτομα. Ο Δήμος Βόλου αγόρασε το συγκρότημα και τα κτήρια του εργοστασίου αποκαταστάθηκαν, με σκοπό τη δημιουργία πολιτιστικού πολυχώρου. Το 2004, το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς ανέλαβε να δημιουργήσει πρότυπο Μουσείο Πλινθοκεραμοποιίας στους χώρους του κυρίως εργοστασίου (5.000 τ.μ.).
Αμέσως μετά, οι μαθητές και οι μαθήτριες μετέβησαν στο ξενοδοχείο διαμονής τους στην Πορταριά. Αφού τακτοποιήθηκαν στο ξενοδοχείο ξεναγήθηκαν στην Πορταριά, ένα από τα δημοφιλέστερα χωριά του Πηλίου αλλά και ολόκληρης της χώρας, το οποίο συνδυάζει την ατμόσφαιρα του αυθεντικού πηλιορείτικου οικισμού και την αξεπέραστη θέα στην πόλη του Βόλου και του Παγασητικού με την έντονη τουριστική ανάπτυξη.
Τη 2η ημέρα, οι μαθητές και οι μαθήτριες ξεκίνησαν το πρόγραμμά τους με την επίσκεψή τους στο Αθανασάκειο Αρχαιολογικό Μουσείο του Βόλου. Το Αθανασάκειο Αρχαιολογικό Μουσείο Βόλου είναι ένα από τα παλαιότερα Μουσεία της χώρας και μέχρι πρότινος το κεντρικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Θεσσαλίας. Εκεί ξεναγήθηκαν στο ισόγειο νεοκλασικό κτήριο με συνολικό εμβαδόν 870 τ.μ. και επτά χώρους έκθεσης. Το Αρχαιολογικό Μουσείο Βόλου φιλοξενεί αρχαιολογικά ευρήματα από τη νεολιθική περίοδο έως και τα ρωμαϊκά χρόνια.
Στη συνέχεια, επισκέφτηκαν το Εντομολογικό Μουσείο Βόλου. Το Εντομολογικό Μουσείο Βόλου είναι το μοναδικό στο είδος του στην Ελλάδα, είναι το μεγαλύτερο και πληρέστερο ιδιωτικό εντομολογικό μουσείο των Βαλκανίων και είναι γνωστό στον επιστημονικό κόσμο της Ελλάδας και του εξωτερικού που ασχολείται με το αντικείμενο.
Αμέσως μετά, οι μαθητές και οι μαθήτριες γευμάτισαν στον Βόλο και στη συνέχεια αναχώρησαν για τις Μηλιές. Εκεί περιηγήθηκαν στο χωριό και ακολουθώντας το καλντερίμι επισκέφτηκαν τον Σταθμό Μηλέων, όπου είναι το τέρμα της διαδρομής του ιστορικού Τρένου του Πηλίου. Το τρενάκι του Πηλίου διανύει μία αξέχαστη διαδρομή σε μία από τις πιο στενές σιδηροδρομικές γραμμές στον κόσμο (60 εκατοστά) και φιλοξενεί τα 4 βαγόνια του «Μουτζούρη», όπως λεγόταν κάποτε το τρενάκι του Πηλίου, για να δηλώσει την ατμοκίνηση και τον καπνό που άφηνε στο πέρασμά του. Από τα Άνω Λεχώνια μέχρι τις Μηλιές η διαδρομή είναι ορεινή, διασχίζοντας τις κατάφυτες πλαγιές, με την πυκνή βλάστηση από πλατάνια και πουρνάρια.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες επέστρεψαν στο ξενοδοχείο το απόγευμα όπου και ξεκουράστηκαν. Το βράδυ μετέβησαν στον Βόλο όπου έφαγαν σε ταβέρνα και διασκέδασαν με ελληνική μουσική.
Την 3η ημέρα, οι μαθητές και οι μαθήτριες ξεκίνησαν το πρόγραμμά τους με την περιήγησή τους στο Μονοπάτι των Κενταύρων. Το μονοπάτι των Κενταύρων αποτελεί μια πραγματική όαση, η οποία ξεδιπλώνεται υπό τους πλούσιους ήχους της φύσης, μας αποκαλύπτει ένα πανέμορφο τοπίο και μας ταξιδεύει σε πανάρχαιους μύθους. Πρόκειται για μια κυκλική διαδρομή 2,7 χλμ. Το μονοπάτι βρίσκεται έξω από το χωριό Πορταριά και το τέλος του οδηγεί στο ίδιο το χωριό. Οι υπεύθυνοι έχουν σημαδέψει το μονοπάτι με κόκκινους κύκλους στις πέτρες, ώστε να αποτραπεί η παρεκτροπή από αυτό. Εκεί οι μαθητές και οι μαθήτριες χρησιμοποιώντας την εφαρμογή Pl@ntNet στο κινητό τους τηλέφωνο φωτογράφισαν διάφορα φυτά. Το Pl@ntNet είναι ένα εργαλείο που βοηθάει στην αναγνώριση φυτών από φωτογραφίες. Είναι οργανωμένο σε διαφορετικές θεματικές και γεωγραφικές χλωρίδες. Η εργασία αυτή ήταν μία σημαντική πηγή πληροφοριών απαραίτητων για την εκπόνηση των περιβαλλοντικών τους προγραμμάτων.
Αφού ολοκληρώθηκε όλο το μονοπάτι, οι μαθητές και οι μαθήτριες επισκέφτηκαν τη Μακρινίτσα, η οποία είναι χτισμένη στις δυτικές πλαγιές του Πηλίου βόρεια του Βόλου, και είναι από τα τουριστικότερα ορεινά χωριά της Ελλάδας και φημίζεται για το παραδοσιακό της χρώμα, την ιδιαίτερη πηλιορείτικη αρχιτεκτονική της και για την εξαιρετική θέα που διαθέτει προς τον Βόλο και τον Παγασητικό κόλπο. Για τον λόγο αυτό χαρακτηρίζεται “μπαλκόνι του Πηλίου”. Στη συνέχεια, επισκέφτηκαν το ΚΠΕ Μακρινίτσας, το οποίο στεγάζεται στο αρχοντικό Βατσαρέα-Μαυράκη, ένα από τα 40 τέτοια κέντρα που λειτουργούν στην Ελλάδα υπό την εποπτεία του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. Οι στόχοι του κέντρου είναι: ενημέρωση, εκπαίδευση, ευαισθητοποίηση και ενεργοποίηση μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, εκπαιδευτικών και γενικότερα των επισκεπτών και των τουριστών Ελλήνων και ξένων της περιοχής του Πηλίου σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, οικολογικής ισορροπίας, αειφόρου ανάπτυξης και γενικότερα γνωριμίας με το πλούσιο φυσικό περιβάλλον της περιοχής. Εκεί παρακολούθησαν την παρουσίαση που πραγματοποιήθηκε από μέλος του προσωπικού του ΚΠΕ για τα βότανα του Πηλίου, τη χρήση τους και τις ιδιότητές τους.
Μετά το ΚΠΕ, οι μαθητές και οι μαθήτριες επισκέφτηκαν το Βυζαντινό Μουσείο Μακρινίτσας «Οξεία Επίσκεψις», το οποίο είναι το πρώτο μουσείο με εκκλησιαστικά κειμήλια που λειτουργεί στην ευρύτερη περιοχή της Μαγνησίας βρίσκεται στην πλατεία της Μακρινίτσας δίπλα από τον ιερό Ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της τοπικής Εκκλησίας, μετά από τέσσερα χρόνια προσπαθειών, με στόχο να αποτελέσει σημείο ανάδειξης της τοπικής ιστορίας και ταυτόχρονα πόλο έλξης των επισκεπτών κάθε ηλικίας, αλλά και μαθητών σε όλη την διάρκεια του χρόνου.
Στη συνέχεια, οι μαθητές και οι μαθήτριες πριν την αναχώρηση για την επιστροφή τους γευμάτισαν στον Βόλο. Η μετάβασή τους στην Άσσηρο έγινε ομαλά και χωρίς καμία καθυστέρηση.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες γύρισαν από την τριήμερη εκδρομή τους γεμάτοι με ωραίες αναμνήσεις και δηλώνουν καθημερινά πόσο αξέχαστα πέρασαν.
Οι εκπαιδευτικοί στόχοι αυτής της ιστορικής και πολιτισμικής σημασίας τριήμερης επίσκεψης στον Βόλο επετεύχθησαν τηρώντας πιστά το πρόγραμμα της εκδρομής!
ΠΗΓΕΣ:
- http://odysseus.culture.gr/h/3/gh351.jsp?obj_id=2501
- https://www.piop.gr/el/diktuo-mouseiwn/Mouseio-Plinthokeramopoieias-Tsalapata/Istoriko.aspx
- https://www.athinorama.gr/travel/greece/destination.aspx?did=456&aid=730282
- http://odysseus.culture.gr/h/1/gh151.jsp?obj_id=3271
- https://museumfinder.gr/item/entomologiko-mousio-volou/
- https://www.trainose.gr/τουρισμός-πολιτισμός/τρένο-και-αναψυχή/θεματικό-τρένο-πηλίου/
- https://docuventa.gr/monopati-ton-kentayron/
- https://el.wikipedia.org/wiki/Μακρινίτσα_Μαγνησίας
- https://dimosvolos.gr/makrinitsa/?p=228&lang=el
- https://charisguesthouse.gr/το-βυζαντινό-μουσείο-στη-μακρινίτσα/?lang=el